VISIE EN WERKWIJZE

Een positieve leercultuur
‘Binnen een positieve leercultuur leren en ontwikkelen mensen op een leuke én efficiënte manier. Mensen vinden leren en ontwikkelen leuk als ze het geleerde kunnen toepassen, nieuwe inzichten krijgen, zelf kunnen doen in plaats van ‘aanhoren’, ruimte krijgen om te reflecteren en er voldoende afwisseling in de leervormen is. In een positieve leercultuur leren mensen bovendien graag van en met elkaar. Ook op de werkvloer. Medewerkers leren met en van elkaar door  ze met elkaar in gesprek te krijgen over wat ze weten, denken, ervaren hebben. Al dan niet via een leuke leervorm of spelvorm. Medewerkers voelen zich gewaardeerd, wanneer organisaties hun kennis op waarde schatten en inzetten. Door gebruik te maken van interne experts hoeft je niet altijd experts van buiten te halen voor leren en ontwikkeling van producten en processen.’

Lerende organisaties
‘Een lerende organisatie is een dynamische organisatie. In een lerende organisatie komen méér ideeën naar boven. In een lerende organisatie blijven problemen niet sluimeren, maar worden problemen aangepakt. In een lerende organisatie mogen fouten gemaakt worden en is reflectie de norm. Feedback wordt als iets positief gezien (en gebracht). Een lerende organisatie is een organisatie waarbij leren een ontwikkelen een tweede natuur is geworden.’

Strategisch Leren & Ontwikkelen
‘Een organisatie ontwikkelt omdat mensen ontwikkelen. Effectief beleid bepaal je samen met de mensen die dat beleid moeten uitvoeren. Leren & ontwikkelen moet daarom afgestemd zijn op de strategie van de organisatie. En misschien ook wel vice versa. Organisatieontwikkeling is iets van managers én medewerkers. Door samen te ontwikkelen wordt er geleerd. Wat buiten een training kan moet je buiten een training laten, vinden wij.’

Een eigen Academie, Vakschool, Leerhuis, College of inhouse Leeraanbod
‘Een eigen academie opzetten is dikwijls een kostbaar traject. Om het budget effectief in te zetten, is het goed om eerst visie te ontwikkelen. Porensa ziet een academie als een mooie kapstok om ervoor te zorgen dat strategie-, mens- en produktontwikkeling hand in hand gaan in plaats van aparte eilanden in een organisatie worden. Een gedegen visie is het fundament onder een academie. Vervolgens kom je met een mix van inventieve en pragmatische leerinterventies tot gewenst resultaat.

Leiderschap
‘Eigen verantwoordelijkheid van medewerkers en een passende leiderschapsstijl zijn samen belangrijke voorwaarden voor succesvol leren en ontwikkelen. Voor Porensa gaan zowel leiderschap als management om het motiveren en stimuleren van mensen in hun dagelijks werk, óók over de grenzen van de eigen afdeling kijkend of zelfs over de grenzen van de eigen organisatie. Porensa gaat voor winst voor de organisatie, de manager én medewerker.’

Onze werkwijze
Onze werkwijze kenmerkt zich door passie voor leren, integriteit en een pragmatische aanpak. De vorm van onze leermiddelen moet exact op doelgroep en inhoud afgestemd zijn en dus zo dicht mogelijk bij de werknemer en zijn dagelijkse processen staan. Mensen en organisaties in beweging krijgen is onze sterkste drive. Daarbij gebruikt Porensa naast onderwijskundige inzichten ook veranderkundige en organisatiekundige inzichten. Belangrijkste vraag voor Porensa is: Wat kan Porensa betekenen om deze organisatie en haar mensen tot leren te brengen?